יום שלישי, 13 במאי 2014

עוגת תות-בננה טבעונית



כשהייתי ילד,
לצד חגיגות קולינריות
כמו שבועות או ראש השנה,
היה שמור מקום של כבוד
לאזכרה של סבא יעקב.

תסלח לי אמא שלי,
זכרונה לברכה,
אבל האזכרה של סבא יעקב
היתה אירוע
שמצפים לבואו בהתרגשות.

אי אז בשנות השמונים
בורקס לא היה
מחזה נפוץ בכל פריזר.
והידיעה שבקרוב
ניסע לבני הדודים שאני אוהב
(באמצע השבוע!)
ונחזור עם
מ ל א   ב ו ר ק ס
(ללא עוררין-הדבר-הכי-טעים-בעולם-בשבילי-כילד),

היתה סיבה למסיבה.


קצת מתחת לבורקס
בדירוג הדברים-הכי-טעימים-בעולם
היה הקינוח המושחת הנודע
שוקולד רוזמרי.

(שלא כיכב בשום אזכרה,
ולכן תדירות הופעתו
היתה יותר חמקמקה).

אבל בניגוד לבורקס
בעשורים שחלפו מאז ילדותי
הרוזמרי נשכח מהתודעה
ונעלם מהמדפים.

ולכן
מה רבה היתה שמחתי
כשנתקלתי לאחרונה בשוק הכרמל
בחפיסת רוזמרי
מחייכת לעברי
כאילו השנה היא 1989.

נרגש,
שאלתי את המוכר
"כ מ ה   ע ו ל ה ?"

רק כדי ללכת משם
בלי החפיסה
ולפלוט לעצמי
בשקט
עשר שקל לחפיסה?!
כולה רוזמרי.

טעמי ילדות זה דבר חמקמק. בורקס אני מאד אוהב גם היום, אפילו שמפלס ההתרגשות לקראתו צנח פלאים.
מנגד - לפני כשנתיים יצא לי לאכול מעדן שוקולד בטעם רוזמרי, וזה היה פשוט נורא.
אחד הדברים שניצחו את מבחן הזמן זה סלט הפירות של אמא שלי. בסה"כ תותים ובננות ששוחים במיץ תפוזים. אבל זה כל-כך טעים! ובגלל שתותי שדה לא מוצאים בחנויות כל השנה, המפגש המחודש איתם בחורף משמח בכל פעם מחדש.
רגע לפני שעונת התותים נגמרת, רציתי לעשות מחווה עוגתית לטעמי סלט הפירות הקלאסי. אז מצאתי את המתכון הזה, שיניתי פה ושם – והופה!

רכיבים:
אני אפיתי בתבנית קוגלהוף. זה יעבוד גם ב-2 אינגליש קייק או תבנית מלבנית קטנה

2 כוסות קמח *
3/4 כוס סוכר (אני שמתי דמררה, אפשר גם כל סוג סוכר אחר)
1/2 כוס שמן
1/2 שקית אבקת אפיה
2 כפות קורנפלור
סלסלת תותים (מספיק בשביל 1 כוס של תותים מעוכים)
2 בננות בגודל בינוני *
2 תפוזים
כפית מלח
* אני הכנתי את העוגה עם 1 כוס קמח מלא + 1 כוס קמח כוסמין ו-2 בננות. התוצאה יצאה אחלה, אבל טיפה יותר דחוסה מעוגה רגילה. לגרסא קלילה יותר אפשר להשתמש בקמח לבן (לחלק מהכמות או לכולה) ולשים בננה אחת במקום שתיים.

אופן ההכנה:
1.      מחממים תנור ל-180 מעלות
2.      מועכים במזלג (כן! אל תטחנו!) את התותים (למעוך היטב ולחתיכות קטנות. עד לכמות של כוס) ואת הבננות לפירה.
3.      מערבבים בקערה את הקמח + סוכר + אבקת אפיה + קורנפלור + מלח
4.      מגררים גרידת תפוז מהתפוזים לתוך הקערה
5.      סוחטים את שני התפוזים, ושופכים כוס מיץ אחת לקערה (את היתר שותים!).
6.      מוסיפים את פירה הפירות ואת השמן לקערה ומערבבים היטב.
7.      מעבירים לתבנית אפייה ואופים 40-50 דקות. זמן האפייה תלוי בסוג התבנית וגובה הבלילה בתבנית. אחרי 40 דקות מכניסים קיסם לעוגה ובודקים. הקיסם צריך לצאת יבש עם מעט פירורים. אם העוגה עדיין לא אפויה, סוגרים את התנור ואופים עוד 10 דקות.

5 תגובות:

  1. יצא מעולה! החלפתי את התות שדה בתות עץ, ויצא קינוח מעולה לשישי בערב. מומלץ בחום :)

    השבמחק
  2. התחליף האמיתי לשוקולד רוזמרי: שוקולד פרה ממולא בקרם נוגט.
    בעיקרון אמרו לי שאני צעירה מדי כדי להתרפק בנוסטלגיה של השוקולד הזה, אבל אני לא לגמרי מסכימה, ומקווה שאני לא טועה בעניין הדמיון(:

    השבמחק
    תשובות
    1. המממ... נדמה לי שאכלתי את זה, וזה היה לי טעים, אבל לא בטוח שזה טעם של רוזמרי. בשורה התחתונה, אני צריך להפסיק להתקמצן על העשרה שקלים, ופשוט לקנות את הדבר האמיתי בדוכן הזה בשוק :-)

      מחק